Webdesigntrender

En bra webdesign kan enten vår virksomhet i gang eller den til å brytes ned. Det å holde tritt med nye tendenser innen webdesign får økt betydning i det siste – spesielt i den globaliserte verden, som bygger på innovasjon og framskritt. Man skal både få designen sin til å se fersk ut og få utløp for sine kreative impulser. Nye motetrender innenfor webdesign sprer seg lynraskt.

Det som man først skal sette fokus på er geometriske figurer. De går hånd i hånd med dagens minimalistiske tendenser. Man skal gjøre designen sin enklere og herav – mer elegant. Heldigvis er internett fullt med ideer om ulike geometriske former og det er bare å velge dem iblant.

I grafisk design er det heller ikke sjelden å bruke mønstre. Designere tyr til dem for å få nettsidene til å se mer innbydende ut. Istedenfor å bruke ferdige templater – som kan gjøre et dårlig inntrykk på brukeren – anbefales det å redigere og modifisere de allerede eksisterende ved hjelp av Photoshop o.l.

Det blir heller ikke en belastning å bruke variert typografi. Man skal kunne være selvstendig i det å bruke farge og linje – men samtidig være meget påpasselig med å ikke overdrive.

Det er også viktig med mobilvennlighet – ettersom mesteparten av dagens søkeforespørsel sendes via mobiltelefon. Det blir viktig allerede i idéfasen, selv om hovedfokuset skal settes på det under produksjon og produktimplementering.

Cinemagraphs er animerte bilde- eller gif-filer som inneholder bevegelse. De er nyttige når man vil bygge opp en stemming. For å gjøre bildene mer interessant, skal man ikke glemme SVGScalable Vector Graphicssom tillater brukeren å zoome inn bilder uten merkbar degradering. Noen ganger er det også kjekt med videoelementer. Når man vil formidle sammensatt informasjon, er det vanligvis ikke nok med ubevegelige framstillinger i form av bilder eller illustrasjoner. Filmsnutter har evne til å både fortelle en historie og gå i ett med omgivelsene, som gjør at de passer perfekt med alle typer nettsider.

Det er heller ikke til overs å tilføye noen effekter ved scrolling eller rulling av bilde eller tekst på en dataskjerm – innenfor rimelighetens grenser. Det viktigste er at scrollesystemet ikke er distraherende.

Dessuten er det kjekt med implementering av kunnskaper fra nevrolingvistisk programmering og maskinlæring i webdesign – sånn vokser stemmesøk fremover. Da kan brukeren kan sende søkeforespørsler bare ved å bruke stemme, som viste seg å være viktig for personer med synshemninger.

Bruk av emojier kan også vise seg å være fruktbar. De framstiller en form for mikrosamhandling man kan unngå verken i virkeligheten eller i den virtuelle verden.

Noen ganger klager brukere på at disposisjon av elementer på nettsidene har blitt altfor gjentagende. For å fange brukernes interesse og sikre seg deres udelte oppmerksomhet er det smart med et bevegelig, flytende navigasjonsfelt. På akkurat den måten gjør man opplevelsen enda mer tilfredsstillende og utfordrer brukerne – for ikke å nevne at designeren får utløp for sin kreative lekenhet.

Før i tida var det vanlig med presis, ren og elegant design – spesielt hva angår skandinaviske webdesignere. Det virket som om den beste tilbakemeldingen om nettsidens design en kunne få var “Den ser ren ut.” Denne perioden i historien av webdesign kan man kalle for minimalismetiden. Nå synes det som om designere har høyere forventninger av sine kunder enn noensinne, i det at kundene ikke lenger må å gli sakte inn på nettsiden for å ta grep om dens innhold.