Hvordan fungerer egentlig YouTubes algoritmer?

YouTube er verdens største nettsted for strømming av videoinnhold, med godt over to milliarder brukere globalt. Nesten 700 000 timer innhold strømmes hvert eneste minutt, og i samme tidsrom lastes over 500 timer nytt innhold opp. Tjenesten er også svært viktig for Google, og representerer over 10 % av inntektene til selskapet. YouTube tilbyr åpenbart en attraktiv tjeneste, noe som til dels kan forklares av smarte algoritmer.

Grunnleggende anbefalinger basert på historikk

Alle innholdsleverandører, fra Facebook og Netflix til YouTube og Twitter, har som mål å skape engasjement som gjør at besøkende bruker mye tid på plattformen. Mer tid på plattformen fører til flere annonsevisninger, som igjen betyr økte inntekter. Derfor handler algoritmene til syvende og sist om å anbefale innhold som brukeren sannsynligvis vil like, og derfor bruke tid på.

Måleverdier som klikk og antall visninger ble benyttet av YouTube i begynnelsen. Denne tilnærmingen har svakheter når det gjelder clickbait og annet veiledende innhold. Derfor har også seertid blitt en alt viktigere faktor, å se på hele eller store deler av en video er selvfølgelig et viktig signal på at brukeren er fornøyd med innholdet.

Individuell skreddersøm, ansvar for innholdet på plattformen

Mange brukere har helt sikkert lagt merke til at både YouTube og andre tjenester faktisk spør om en vurdering av anbefalt innhold. Det å helt enkel spørre brukeren direkte er selvfølgelig en fornuftig måte å kalibrere algoritmene. Alle brukere vil indirekte også gi denne type tilbakemelding via signalene beskrevet over, men å få en direkte vurdering av om innholdet er en effektiv fremgangsmåte.

Å like innhold, eller abonnere på en kanal, vil i tillegg være et sterkt signal om at innholdet er attraktivt for brukeren. Dessuten vil det å mislike, eller takke nei til å få flere anbefalinger fra den sammen kanalen, være et sterkt signal om å ikke vise tilsvarende type innhold.

YouTube er ikke bare en plattform for underholdning, store mengder innhold dreier seg om temaer som kan være problematiske både for enkeltpersoner og samfunnet i stort.

Spredning av såkalt fake news og konspirasjonsteorier er bare et eksempel, det finnes også mye annet innhold som beveger seg på kanten av det som er tillatt i retningslinjene til YouTube. Derfor har også Google og YouTube en policy om å fremme innhold fra seriøse kilder.

Balanse mellom seertid og mangfold

Avslutningsvis er det greit å huske på at algoritmene har som hovedfunksjon å maksimere tiden på plattformen. Det betyr også at brukere naturlig vil få anbefalinger om innhold som ligner på det som de allerede har brukt mye tid på.

Disse anbefalingene kan selvfølgelig gi innblikk i andre aspekter og detaljer ved et gitt tema, men det kan også skape et snevert utvalg av identiske meninger og innhold. Kanskje er det greit å se utenfor algoritmens anbefalinger fra tid til annen?